Vad händer i kroppen när du slutar röka?

När du bestämmer dig för att sluta röka påbörjar du inte bara en mental och emotionell resa, utan också en fysiologisk en. Det är en process som medför betydande förändringar i ditt inre ekosystem. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när du slutar röka? Detta är ingen liten fråga, och det kräver en djupgående titt på kroppens komplexa reaktioner.

Den omedelbara effekten

Blodtryck och hjärtfrekvens

Inom 20 minuter efter att ha rökt din sista cigarett börjar din kropp att reagera. Blodtrycket och pulsen går ner till närmare normala nivåer. Detta minskar risken för hjärt-relaterade problem.

Förbättrad syresättning

Koldioxidnivåerna i blodet börjar minska, och syresättningen förbättras. Detta gör att du känner dig mer alert och mindre trött.

Detox och rensning

Nikotinutrensning

Efter ungefär tre dagar har nikotinet försvunnit ur kroppen. Detta är ett dubbeleggat svärd; å ena sidan är kroppen fri från en av de mest beroendeframkallande ämnena, men å andra sidan kan detta vara den tid då abstinenssymptom är som värst.

Luftvägarna börjar läka

Din kropp börjar också att reparera de cilier som finns i lungorna och som skadats av tjära och andra giftiga ämnen i cigarettrök. Detta kan leda till att du hostar mer, vilket faktiskt är en god sak. Det betyder att din kropp är i full färd med att göra sig av med slem och giftiga ämnen.

Metabolism och kardiovaskulära förbättringar

Förändringar i metabolismen

Nikotin har en effekt på att öka ämnesomsättningen, så när du slutar röka kan din ämnesomsättning sakta ner en aning. Detta kan leda till viktökning, som dock kan hanteras genom diet och motion.

Kardiovaskulära förbättringar

Risken för att drabbas av en hjärtattack minskar betydligt. Ditt hjärta behöver inte jobba lika hårt eftersom det inte längre har att göra med de skadliga ämnena från cigarettrök.

Riskerna fortsätter minska

Ett till fem år

Risken för att utveckla hjärtsjukdomar är halverad jämfört med en person som fortsätter att röka. Även risken för vissa typer av cancer, som lungcancer och matstrupscancer, minskar.

Tio år och framåt

Risken för lungcancer blir i stort sett jämförbar med någon som aldrig har rökt. Andra långsiktiga hälsofördelar inkluderar minskade risker för stroke, andra typer av cancer och luftvägssjukdomar.

Ett liv efter cigaretterna

Att sluta röka är, utan tvekan, en av de mest kraftfulla sakerna du kan göra för att förbättra din hälsa. Även om de första dagarna kan vara tuffa på grund av abstinens, börjar belöningarna komma snabbt, och de fortsätter att ackumuleras över tid. Varje rökfri dag, vecka, månad och år tar dig närmare en hälsosammare framtid, fri från de fysiska bojorna av tobak. Så, om du har upplevt ett bakslag, tänk på alla dessa fördelar och använd dem som bränsle för ditt nästa försök att sluta. Det är aldrig för sent att göra en positiv förändring.