Hur många kalorier går det åt?

När man talar om motion är kaloriförbränning en faktor som ständigt hänger med i diskussionen, men som inte alltid förstås i dess fulla komplexitet. Många ser kalorier som den enda ”valutan” som gäller när de försöker gå ned i vikt eller uppnå en viss kroppskomposition. Men hur många kalorier förbränner vi egentligen när vi rör på oss? Hur många kalorier är det i maten? Och hur mycket bör detta påverka våra träningsbeslut?

Kärnan i kaloriförbränning -energiomsättning

Vad är en kalori?

  • En kalori är en enhet av energi. Den mängd energi som krävs för att höja temperaturen av ett gram vatten med en grad Celsius.
  • I sammanhanget med mänsklig metabolism, talar vi oftast om kilokalorier (kcal), som är enheten som används för att mäta den energi som mat ger oss och den energi vi använder under fysisk aktivitet.

Basal metabolisk hastighet (BMH)

  • Din kropp behöver energi för grundläggande funktioner som att andas, hjärtats slag och cellförnyelse. Denna ”grundkostnad” i kalorier är din basal metaboliska hastighet.

Förbränning genom fysisk aktivitet

  • Utöver BMH förbränner du kalorier genom fysisk aktivitet. Detta inkluderar allt från vardagsmotion till intensiv träning.

Fler viktiga faktorer

Kön, ålder och genetik

  • Kön, ålder och genetik spelar en roll i hur många kalorier du förbränner. Exempelvis tenderar män att ha en högre muskelmassa, vilket gör att de förbränner kalorier snabbare än kvinnor.

Träningsintensitet och typ av träning

  • Intensiva träningsformer som sprint och styrketräning förbränner fler kalorier per minut jämfört med lågintensiv träning som promenader.

Kroppsvikt och kroppssammansättning

  • En person med högre kroppsvikt kommer att förbränna fler kalorier eftersom det krävs mer energi för att röra sig.

Kvalitet över kvantitet

Det är viktigt att inte enbart fokusera på kaloriförbränning som det övergripande målet med träning. Även om det kan vara en bidragande faktor, särskilt för dem som vill gå ner i vikt, bör det inte vara den enda variabeln i ekvationen.

Hälsa och välbefinnande

  • Fysisk aktivitet har många andra fördelar, som förbättrad hjärt- och kärlhälsa, ökad muskelstyrka, och bättre mentalt välbefinnande.

Varaktig livsstilsförändring

  • Att ständigt jaga kaloriförbränning kan vara ohållbart och stressande. Målet bör vara att hitta en balanserad och hållbar livsstil som du trivs med.

En del av ett större sammanhang

Det är visserligen intressant och ibland viktigt att känna till hur många kalorier olika aktiviteter förbränner, men det bör inte vara hela historien. Fysisk aktivitet är mycket mer än en metod för att bränna kalorier; det är en nyckel till bättre hälsa och högre livskvalitet på många olika nivåer. Så nästa gång du funderar på kaloriförbränning, kom ihåg att det är en komponent i en mycket större och rikare bild av vad det innebär att leva ett hälsosamt och meningsfullt liv.

Kalorier i vanliga livsmedel

För att belysa detta med kalorier i ett konkret sammanhang kan det vara intressant att jämföra kaloriförbränning med kaloriinnehållet i vanliga livsmedel. Nedan följer en tabell över 15 vanliga livsmedel och deras kaloriinnehåll per 100 gram, samt hur många minuters jogging det krävs för att förbränna kalorierna i dessa 100 gram.

LivsmedelKalorier per 100gJogging för att förbränna kalorierna
Kycklingbröst165 kcal16,5 min
Avokado160 kcal16 min
Ris130 kcal13 min
Banan89 kcal8,9 min
Äpple52 kcal5,2 min
Spenat23 kcal2,3 min
Potatis77 kcal7,7 min
Mörk choklad (70%)546 kcal54,6 min
Mandlar576 kcal57,6 min
Havregryn389 kcal38,9 min
Socker387 kcal38,7 min
Ägg155 kcal15,5 min
Lax208 kcal20,8 min
Mjölk (3% fett)62 kcal6,2 min
Bröd (vitt)265 kcal26,5 min
Tabellen är baserad på en generell uppskattning att en person på omkring 70 kg kan förbränna cirka 10 kalorier per minut när hen joggar.